Eerlijk delen, vast werk, goed wonen, een gezond leven, toegang tot scholing, emancipatie, recht op zeggenschap en ondersteuning als het nodig is – het is de rode draad van de sociaaldemocratie in haar streven naar een rechtvaardige wereld.
De Partij van de Arbeid Wijk bij Duurstede koestert een samenleving waarin iedereen ongeacht afkomst zichzelf kan zijn. Iedereen voelt zich gehoord en geaccepteerd. Wijk bij Duurstede is een plek waar we zoeken naar overeenkomsten en waar iedereen mee kan doen.
Een samenleving waarin we met elkaar leven en waarin we zorgvuldig met elkaar omgaan, kinderen zonder zorgen kunnen opgroeien en mensen vooruit kunnen komen.
Meer dan ooit ook een samenleving die sterk genoeg is om een grote verscheidenheid aan mensen en overtuigingen aan te kunnen en tegelijkertijd soepel genoeg om zich te blijven ontwikkelen en vooruitgang te bieden.
In onze gemeente is het DNA voor een dergelijke samenleving al diep verankerd. Een sterk verenigingsleven, een samenleving die actief meedenkt, zaken oppakt, bouwt aan een sterke en samenhangende gemeenschap.
Sport- en culturele voorzieningen zijn hierbij van wezenlijk belang. De leeftijdsopbouw in Wijk bij Duurstede is zodanig dat de groep van 50 t/m 70 jarigen erg groot is. Hiervan zijn velen actief in het vrijwilligerswerk en met name bestuursfuncties van veel verenigingen worden door hen opgevuld. De leeftijdsgroepen daaronder zijn minder groot en daardoor zou in de toekomst een tekort kunnen gaan ontstaan, met risico’s voor het goed draaien van diverse maatschappelijke en culturele organisaties.
Dat vrijwilligers in Wijk bij Duurstede tot veel in staat zijn, blijkt onder andere uit prachtige projecten als de vernieuwde huisvesting van het museum.
Om elkaar te kunnen ontmoeten zijn in Cothen en Langbroek goede dorpshuizen. Daar kan men elkaar informeel ontmoeten. Ook in Wijk bij Duurstede zou een soortgelijke voorziening moeten komen.
In de veranderende samenleving hoort ook een verschuiving van behoeften. Dit uit zich onder andere in de wens om ook op zondag te kunnen winkelen. Wij zien de behoefte van winkeliers om zelf invulling te geven aan deze wens en te bepalen of het wenselijk is op zondag open te gaan. De ligging van Wijk bij Duurstede, maakt het zeker wenselijk de ruimte te geven aan deze zondagsopening.
Een gelukkige toekomst vraagt aan politici om te luisteren, mee te denken, te faciliteren en te zoeken naar mogelijkheden binnen gemeentelijke, provinciale of landelijke overheid, om initiatieven die de samenleving verbinden op te pakken en te faciliteren.
Wat wij ophaalden bij u:

Ik wil wat delen voor het programma

Op deze pagina kunt u uw suggesties en inbreng voor ons programma achterlaten...

• MM slash DD slash JJJJ
  • Geef hier een korte beschrijving van uw suggestie: waar maakt u zich zorgen om, wat wilt u ons meegeven, wat kunt/wilt u bijdragen?
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.